17-06-2015

Meer oog voor jou

"Nu sluit ik het rechteroog. Kan je oplezen wat je nu kan zien?" "Ehm, c, n, r en o?" "Hmm, toch niet echt heel goed nog... U mag met me meelopen... Aan de ene kant heb je 1 en aan de andere kant 0,5. Dat betekent dat je een bril of lenzen nodig hebt. Wacht even... Wat vind je van deze?"

Zo ging het gesprek bij de opticien vanmiddag. Ik had al een hele tijd last van mijn ogen. In de verte zag ik steeds slechter. Laatst kon ik iets wat in Word was geschreven vanaf de tweede rij in de klas niet meer lezen. Toen ging bij mij de knop om. Ik moest weten of ik een bril nodig had. En dan eindelijk zijn we naar de opticien geweest. En ja, ik krijg een bril. Volgende week word ik gebeld dat ik hem op kan halen.

Ik vond het best eng om vanmiddag daarnaartoe te gaan. Stel nou dat ze hadden gezegd dat mijn "nummer" best hoog was. Geen 1 en 0,5 maar 4 en 3,5, ik zeg maar wat. Maar het is dus niet zo erg. En ook alleen maar in de verte. De man die ons ontving was wel heel aardig, dat werkt meestal ook al goed mee;) Toen hij zei dat we mee moesten lopen was er al eigenlijk geen twijfel meer: ik had een bril of lenzen nodig. Ik ben uiteindelijk toch voor een bril gegaan. Ik hoef hem namelijk niet altijd op. Tijdens voetbal bijvoorbeeld is het niet echt handig, zo'n ding op je neus. Lenzen kun je niet 'even' uitdoen. En ook als ik denk dat ik hem niet echt nodig heb of bij zwemmen kan je hem gewoon af doen.
Voordat de hele deal gesloten was deed de Eyewish man nog een soort gekke bril met glazen die je kunt verwisselen bij me op. Toen moest ik naar buiten kijken en wat ik zag was niet normaal: Alles was glashelder, super scherp. Ik zag alle mensen en auto's heel duidelijk en zelfs de nauwkeurigheid tussen de dakpannen werden zichtbaar. Het leek net alsof er een wereld voor me open ging, echt ongelooflijk. Je kan het je misschien niet zo goed voorstellen, maar als je al best lang (minstens een half jaar) hebt moeten knijpen met je ogen om iets een beetje redelijk te kunnen lezen, was dit echt geweldig.

Ik zal heel erg moeten wennen aan mijn bril, vooral dat ik niet teveel brokken maak. Die glazen zijn echt super duur! Maar ik ben allang blij dat ik straks weer goed kan zien! Ik zal in een post volgende week nog wel een foto van mezelf met mijn bril erin zetten:P

Heb jij een bril? Zo ja, was dat vervelend in het begin? Hoe was dat? Ik wil alvast een beetje voorbereid zijn voor de gevolgen:)




3 opmerkingen:

  1. Ik kreeg toen ik een jaar of 10 was een bril. Ik heb aan beide kanten nu ongeveer -4, wat betekent dat ik zonder bril gewoon hartstikke blind ben. Toen ik voor het eerst een bril kreeg, kreeg ik ook inderdaad zo'n rare bril op en dat was echt een wereld van verschil, haha. Toen ik mijn bril eenmaal had kon ik echt niet zonder, in het begin was het een beetje wennen, er stond immers opeens een bril op mijn neus, maar langzamerhand voelde ik het niet eens meer :). Ik ben benieuwd hoe jij het gaat vinden en hoe het jou staat!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben ook benieuwd, het zal inderdaad wel wennen zijn opeens zo'n ding op je neus, maar ik ben allang blij dat ik dan weer beter kan zien!

      Verwijderen
  2. Ik heb geen bril en dus geen ervaringen, maar ben erg benieuwd naar je bril! Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen