30-06-2015

Naar de bovenbouw

Allereerst wil ik zeggen: sorry. In de vakantie zou je denken dat ik juist meer tijd heb om posts te schrijven en foto's te maken. Maar ongeveer een week voordat het zover was kwam ik erachter dat ik met allerlei mensen allemaal dingen moest gaan doen. En tja, dat neemt veel tijd in beslag. 
Vandaag is er toch iets waar ik best wel mee zit. Ik ga volgend jaar namelijk naar de vierde klas en dat is best wel een overgang. Vroeger dacht ik dat er altijd een enorm verschil was tussen de onderbouw en bovenbouw. Dat valt heel erg mee, maar toch veranderen er wel een aantal dingen. 

Je hebt bijvoorbeeld niet veel toetsen meer. Aan de ene kant klinkt dat heerlijk. Niet elke week minstens 2 SO's en een repetitie. Ik weet niet hoe het volgend jaar ingedeeld zal worden. Ik weet wel dat minder toetsen wel betekent dat ze groter zullen zijn. Elke toets die je krijgt is vergelijkbaar met een CP (oftewel, toets in de toetsweek). Niet meer die makkelijke SO's waar je vrijwel altijd een tien voor haalt om je gemiddelde lekker op te hogen, maar zware repetities waar je hard voor moet leren. Nog een nadeel: als je een slecht cijfer haalt is dat moeilijk (maar niet onmogelijk) op te halen. 

Een heel groot voordeel aan de bovenbouw is wel dat je veel meer tussenuren hebt. Van de eerste tot derde klas zorgden ze er bij mij op school voor dat de lessen werden opgevangen.  Daar zijn zelfs speciale docenten voor. 

Je kent vast wel het gevoel dat je hebt bij je eerste dag op school in de brugklas; kinderen uit de bovenbouw zijn DOODENG. Je bent bang dat ze tegen je aan beuken en dingen naar je roepen. Je begint respect voor ze te krijgen. En er is een groot verschil tussen 3e en vierde klassers. Volgens mij lijkt dat alleen maar zo, maar in werkelijkheid is het anders. Ik ben niet opeens een heel ander persoon als ik straks naar de 4e ga. Ik ben nog steeds Fenna, ik zit nog steeds op voetbal (volgend jaar in de B1, yaay) en ik heb nog steeds dezelfde vriendinnen. Maar op de een of andere manier is het toch anders. Ik zal er nooit helemaal mijn vinger op kunnen leggen, maar dat is niet zo erg. 

Zo, ik heb mijn zegje gedaan over hoe ik over de verandering van de 3e naar de 4e denk. Wat is jullie mening daarover?

Even een ander onderwerp. Zoals ik al eerder had gezegd heb ik een bril. Ik heb hem niet altijd op, vandaag bijvoorbeeld helemaal niet (meer omdat ik het vergeten was in plaats van dat ik dacht, "oh, misschien moet ik hem vandaag even thuislaten") en gisteren de hele dag. Ik had beloofd een foto te plaatsen met mijn bril, dus hier komt hij. Ik moet nog even wennen en de selfies zijn ook nog niet geweldig, maar het komt al in de buurt:P



1 opmerking:

  1. Staat je goed, die bril! En geen zorgen, ik zat dit jaar in de vierde klas en het valt allemaal echt reuze mee. Ook de toetsen zijn makkelijk te doen en niks om je druk over te maken. Doordat je (bijna) geen SO's meer hebt, heb je juist veel meer tijd om je voor te bereiden op zo'n grote toets en ik vind dat juist veel fijner. Het komt allemaal wel goed met jou volgend schooljaar!

    BeantwoordenVerwijderen